14 september 2022

Retail Day HT 2022

Årets andra

Då var årets andra och sista Retail Day avklarad. Med intressant statistik, bra paneler och fantastisk inspiration känner vi oss fyllda med nyttig information.

Rolig spaning

Visste du att chipsförsäljningen ökar när vi är inne i lågkonjunktur? Micael Dahlén har forskat på detta fenomen och pratar om att det beror på att många blir flexitarianer under lågkonjunktur och chipsen då blir ett sätt att unna sig något litet.

Utöver chips ökar även försäljningen av läppstift. Läppstift blir ett snabbt och billigt sätt att känna sig fin när man inte längre har råd att gå på behandlingar eller liknande längre. Bara släng på lite läppstift och BAAM så möts du av en snygging i spegeln 😉

Lågkonjunktur

Mycket av dagen fokuserade kring lågkonjunkturen som vi bara är i början av än så länge. Många kan tycka att det ser nattsvart ut men det pratades mycket om att lågkonjunktur är möjligheternas tillfälle.

Det är nu det är dags att tänka om, hitta sin marknad och arbeta kontinuerligt med att synas. För eller senare vänder det och då gäller det att kunden vet var den ska vända sig för att köpa det den behöver.

Det man investerar i lågkonjunktur får man ut i högkonjunktur!