25 oktober 2021

PostNord Retail Day 2021

Alltid lika lärorikt

Vi brukar alltid vara med på den årliga PostNord Retail Day. I år hölls den digitalt samt att det fanns en livechatt med diskussioner och frågeställningar.

Vår summering

Det fanns många viktiga diskussioner och nya insikter. De här sju sakerna var det viktigaste vi tog med oss från dagen.

E-handelsköp ökar
Det syns tydlig ökning av antal köp via e-handel från 2019, innan pandemin slog till. Både förra och detta året är det ökningar och de spås fortsätta växa uppåt. De läser av statistik i olika kategorier, som exempelvis dagligvaror, hemelektronik, bygghandel, sport och fritid, apoteksvaror samt böcker och media. I tabellen såg vi att under andra kvartalet av de senaste tre åren har kategorin Barnartiklar och leksaker gjort en resa från 5% (under 2019) till 11% (under 2020) och nu slutligen 22% (under 2021). Det är en stor ändring i bara den kategorin!

Stort tryck på leveranser
I och med ökning och stort tryck har leveranssätt och leveransval fått en mer betydande roll. I undersökningar kunde de visa att köpare blir mer och mer nöjda med leveransen gällande val och generell nöjdhet.

Svanenmärkta leveranser
Snart kan konsumenter välja Svanenmärkta leveranser för mer hållbara leveransalternativ. Det märks att många konsumenter är villiga att leveransen tar längre tid om den är hållbar. Att ta fram en Svanen-märkning kommer ge trygghet till kunderna för hållbarheten mer än företagets egna leveransalternativ.

Olika anledningar till att lämna e-butiken
En föreläsare tog upp själva kundupplevelsen på e-handlar och vilka olika faktorer som är de vanligaste att besökare väljer att lämna kassan och i hur stor procentsats de står för:

  1. Extra kostnader är för höga (leverans, avgifter, skatter) (49%)
  2. Sidan tvingade besökaren att skapa ett konto (24%)
  3. Leveransen var för långsam (19%)
  4. Utcheckningen var för lång eller komplicerad (18%)
  5. Otydlighet om den totala kostnaden (17%)
  6. Litade inte på att lämna ut kortinformation till sidan (17%)
  7. Hemsidan kraschade eller hade fel (12%)
  8. Returpolicyn var inte till belåtenhet (11%)
  9. Det fanns inte tillräckligt med betalningsmetoder (7%)
  10. Kortbetalningen gick inte genom (4%)

Viktigt med rätt fält i kassan
Det finns en tydlig koppling med antal fält besökaren måste fylla i kassan, med övergivning av kassan. För få fält blir för oseriöst och för många fält blir för komplicerat. Det viktigaste är att endast ha de fält man verkligen behöver.

Fokusera inte på antal fält, utan snarare på vad besökaren ska göra och se till att det är logiskt och lätt att följa. Några specifika fält att se över:

  • Kombinera fälten Förnamn och Efternamn till att istället ha Fullständigt namn
  • Dölj fältet Företag och Rabattkod, till att man gör ett aktivt val att visa/fylla i dessa
  • Att automatiskt fylla i ortsnamn är något som underlättar, om man exempelvis fyllt i postnummer eller om man har igenkänning var man befinner sig

Har du en fråga?

Känn dig fri, ställ en fråga här och vi svarar glatt och ärligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.