26 april 2022
8 tips för din e-handel
Mobilvänlig e-handel
Enligt statistik kommer mer än hälften av internetanvändarna från mobiltelefoner. Däremot skiljer det än så länge inte jättemycket mellan köp på e-handlar, om det kommer från mobil eller dator. Främst tror man att de flesta användarna undersöker och letar information på mobilen, men själva köpet kanske istället görs på en dator. Det kan bero på att man får bättre överblick på en dator, svårt att fylla i sina uppgifter, navigationen blir svår och på grund av oro för säkerheten.
Hur kan man göra för att öka försäljningen via mobila enheter?
Vi tänkte gå genom åtta olika tips för att göra din e-handel mer attraktiv på just de mobila enheterna.
1. En bra grund
Responsiv e-handel
Först och främst behöver e-handeln vara väl anpassad för mobila enheter, också kallat responsiv e-handel. Att ha en responsiv e-handel är den största förutsättningen och något som är i princip standard för de flesta byråer när man skapar en e-handel.
Laddningstid
Att se till att e-handeln laddar så snabbt som möjligt är väldigt viktigt. De flesta vet hur lite tålamod man har, speciellt på en mobiltelefon. Se till att den laddar så fort som möjligt och att alla bilder är komprimerade (vilket brukar vara den största boven).
Säkerhet
Det finns givetvis olika steg i säkerheten för en e-handel, men här nämner vi främst säkerhetscertifikatet som behövs, SSL. Det är viktigt för även vanliga hemsidor, men för e-handlar är det i princip ett krav. Det visar att hemsidan är säker på det sätt att all information du skickar från en e-handel krypteras och är svårt att hacka. Vissa betalningsmetoder kräver SSL för att ens fungera på din e-handel.
2. Anpassa efter tummen
Ett bra tips är att tänka användarvänligt efter tummens räckhåll. Testa själv när du är på en hemsida via telefonen – hur långt kan du sträcka tummen och hur stort behöver utrymmet vara där du ska klicka?
Det beror givetvis på om man är vänsterhänt eller högerhänt, men samma princip gäller. Det är ganska tydligt att det är nedre delen av telefonen och från kanten in mot mitten som är mest användarvänligt. Ju längre man måste sträcka tummen, blir det svårare och då måste man kanske byta grepp alternativt skippar att klicka där. Värt att tänka på!
3. Minimera scroll
I just mobila enheter är man mer belägen att scrolla än att klicka. Därför är det väldigt bra att se över hur man presenterar sin information. Det är bättre att ha en lång sida för produktinformationen än att ha flera sidor man måste klicka sig vidare till.
Däremot, även om det är lättare att scrolla, behöver det inte gå till överdrift. De flesta letar efter den viktigaste informationen längst upp och scrollar inte alltid ned till botten av sidan. Några steg som kan underlätta är att göra så att sidhuvudet hänger med när man scrollar, använda en tillbaka-till-toppen-knapp samt att skapa knappar med ankarlänkar till olika typer av information på samma sida.
4. Sidhuvudet
Som vi nämnde är det ett bra tips att låta sidhuvudet följa med när man scrollar på sidan. Det är främst för att man ska komma åt den viktigaste informationen, oavsett var man befinner sig. Då är det också viktigt att man ser till att rätt saker är synbart i sidhuvudet.
Det brukar vara logotypen och en länk till startsidan, åtkomst till menyn, sökfunktion och varukorgen samt även språkväljare om man har sin e-handel på flera språk.
5. Bekväm navigation
Meny
Det är viktigt att menyn är tydlig och lättåtkomlig. Det är mest vanligt att man använder sig av en ”hamburgermeny” på mobila enheter – ofta tre streck som symboliserar meny-ikonen. Klickar man på den expanderas menyn ut från sidan, uppifrån eller som en popup. Det är lite olika hur man vill ha det.
Har man inte alltför många kategorier och underkategorier underlättar det också för användaren om hela menystrukturen är öppen och tydlig – att man ser hela hierarkin.
Filtrering
Har du många produkter kommer du göra dina besökare en tjänst genom att erbjuda filtrering av produkterna. Det underlättar att kunna filtrera produkter på exempelvis pris, färg, storlek och typ av produkt. Vilka filtreringar du har beror givetvis på vilka typer av produkter och val du har.
Brödsmulor
Att visa var man befinner sig i hierarkin på e-handeln är ett enkelt och smidigt sätt för besökarna att ha överblick samt kunna navigera sig mellan de olika stegen. Exempelvis ”Hem – Kvinna – Klänningar – Klänning X”.
6. Användarvänliga produktsidor
På själva produktsidorna finns specifika tips:
- Använd bildrullare för bildgalleriet, för att kunna svepa mellan bilderna
- Möjliggör att öppna bilderna i en ruta samt att man ska kunna zooma in på detaljer
- Dölj viss information i flikar, för att spara plats (att man exempelvis klickar på Tillverkning för att få fram texten om produktens tillverkning)
- Tydliggör knappen för Köp/Lägg i varukorg och allra helst – gör att den hänger med ned/upp när du scrollar
- Lägg den viktigaste produktinformationen längst upp
- Har produkten olika variationer som färger och storlekar, erbjud detta tydligt och smidigt
7. Smidig kassa
När man kommer till kassan behöver stegen i processen vara enkla att manövrera på mobila enheter. Här är några tips:
- Använd inte fler fält än vad som är nödvändigt, ett exempel är att använda ett fält för fullständigt namn istället för att ha två fält – ett för förnamn och ett för efternamn
- Ha hela processen på en sida om möjligt och om inte det är möjligt underlättar det om man tydligt visar kunden var i processen man befinner sig
- Erbjud möjligheten att logga in på sitt konto om man är återkommande kund, för att slippa fylla i sina uppgifter på nytt
- Använd säkra och trygga betalningsmetoder
8. Undvik popup
Det upplevs ofta irriterande med popups på hemsidor/e-handlar och det är betydligt värre på mobila enheter. Det är ofta svårare att stänga ned popuper på mobila enheter, så det bästa är att undvika popups.
Om du ändå vill ha popup, se till att den inte täcker hela skärmen, utan snarare en tredjedel – för att lättare kunna stänga ned den. Se också till att popupen inte öppnas direkt utan att det tar ett par sekunder eller att den dyker upp när man klickat sig vidare minst en gång.