Hörlurar och telefon

25 maj 2022

Vill du minska inflödet av telefonsamtal?

Svaret beror nog på vilka telefonsamtal vi menar. Men vi har bara under senaste månaden hört två olika kunder som vill minska inflödet av samtal. De känner sig så nedringda att de inte hinner mycket annat.

Då vi har diskuterat en ny hemsida, ligger mitt fokus i detta inlägg på att underlätta för besökarna på din hemsida – för att minska antal telefonsamtal. Då får man heller inte glömma att det är många som inte orkar ringa heller, utan väljer en annan leverantör. Där vill vi absolut inte hamna!

Våra tips

1. Använd en chattfunktion

Det är ofta väldigt uppskattat hos besökare att det finns en chatt tillgänglig, för korta och snabba frågor. Där är det viktigt att du är snabb och är tillgänglig, annars faller själva konceptet med en smidig chatt.

2. Bli uppringd-funktion

Vi har haft det länge på vår egna hemsida (se startsidan och i sidfoten) och rekommenderar detta starkt. Det finns många som besöker hemsidan utanför dina kontorstider och kan då inte ringa dig. Men att fylla i sitt nummer och be om att bli uppringd, är istället en väldigt enkel lösning. Det blir dessutom mer överskådligt för dig.

3. Var uppmärksam

Vad ringer de flesta in om? Vilka ärenden gäller det och vad frågar de? Börja uppmärksamma och anteckna vid samtalen, vad du istället kan erbjuda på hemsidan för att ge besökarna svaret direkt.

Det finns några olika alternativ:

3a. Vanliga frågor och svar
Skapa en undersida och en lista med vanliga frågor du får – och besvara frågorna. Exempelvis ”Hur fungerar bostadskön?” och ”Vad gäller vid inflyttning?” om det är ett bostadsföretag. Eller ”Hur lång uppsägningstid har jag?” och ”Går det att köpa presentkort?” om du har en prenumerationstjänst.

3b. Fyll ut med information
Ja, det är inte svårare än så. Se till att materialet du har på din hemsida är tillräckligt och lägg till information om du märker att många frågar om väsentliga delar, som i dagsläget saknas på hemsidan.

3c. Skaffa rätt funktioner
Ibland behöver man komplettera hemsidan med smidiga funktioner för att besökaren ska ha lätt att göra det den vill på hemsidan. Har du en restaurang, se till att erbjuda en funktion för att kunna boka bord, enkelt och smidigt! Har du många som vill boka besök på ditt kontor? Se till att ha en bokningsfunktion med tillgängliga tider för besök. Säljer du produkter och inte har en ordentlig e-handel, börja där! Har du redan en e-handel så finns mängder med smarta funktioner – smarta betalningslösningar, belöningssystem och visa upp produkterna på rätt sätt.

Gav detta dig något?

Hoppas du fick någon idé här, om du själv har samma problem som många av de vi träffar.

Och har du kompletterande tips, fyll gärna på i kommentarerna! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.