25 februari 2022

Retail Day 2022

Årets första

Då var det dags igen, Retail Day, och första för året. Det är lika intressant att höra statistiken, diskussioner och framtidsvisioner hur e-handeln kommer att utvecklas framöver.

Det kommer även ett nytt tillfälle i höst, då med färska siffror för första två kvartalen för 2022. Om du vill vara med på eventet, boka in 13 september redan nu.

Några saker vi tar med oss

Rent allmänt har e-handeln fått en enorm skjuts av pandemin, i just avseendet att många fler börjat handla mer och fler varor över nätet. 2021 ökade näthandeln med 20%, det säger ganska mycket.

Det fanns mycket intressant att lära sig och inspireras av, och allra minst tankeväckande punkter. Vi har sammanfattat några av punkter som kan både vara intressanta och användbara för dig 🙂

Populära kategorier

Fortfarande är det kategorierna kläder och skor samt hälsa och skönhet som det handlas mest av. Kategorin dagligvaror som mat och dryck har ökat med två procent om man jämför mellan åren 2020 och 2021. Att apoteksvaror, dagligvaror och byggmaterial har ökat beror mycket på att fler arbetat hemifrån i större utsträckning.

E-handla dagligvaror
Ökningen av dagligvaror som köps över näthandel beror som sagt bland annat på hemarbete, men också på att den äldre generationen börjat näthandla dessa varor. Det förutspåddes att generationen insett fördelarna och kommer inte sluta tvärt med det om pandemin får ett avslut.

Detta togs upp i paneldiskussionen och där en panelmedlem såg många år fram i tiden att man som pensionär näthandlar sin egen mat och använder då hemtjänsten för detta ärende i mindre utsträckning.

Second hand
En kategori som de börjat följa mer nu är second hand då det börjat växa. Främst är det kvinnor mellan 18-49 år som handlar mest second hand – och står för 45 % i statistiken.

De varor som köps mest second hand är från kategorin möbler och heminredning. Därefter handlas det ur kategorierna kläder och skor, barnprodukter och leksaker samt böcker och serietidningar. Det man ser som främsta anledningar till att handla second hand över nätet är:

  1. Billigare
  2. Mer hållbart
  3. Bättre utbud
  4. Annat

Snabba leveranser

För leveranser är det viktigaste för konsumenterna med valbarhet och flexibilitet – och snabbhet. Yngre generationen, mellan 18-49 år, är villiga att betala mer för att få varan samma dag, varav ju mer åldersgruppen ökar är man mindre villig att betala extra för snabb leverans.

Hållbarhet

I både leverans och produkter är det viktigt med hållbarhet, men enligt statistiken ser man att konsumenterna främst väljer pris framför hållbarhet. Ordet i sig är komplext och man som konsument vet inte alltid vad som är rätt val. Det är fortfarande smart att låta företagen stå främst för hållbarheten och erbjuda bra val, då företag i praktiken kan göra större förändringar än konsumenterna. Hållbarhet blir ju mer använt och det kommer säkert bli än mer viktigt och något man inte kan som företag kan stå för om man blundar för det.

Lojalitet

Det pratades mycket om lojalitet och hur viktigt det är mellan företag och konsumenter. De jämförde lojalitet med kärlek, att om man byter ut ordet kärlek blir det lättare att förstå. Kärlek är inget man kan skapa, utan snarare istället ge förutsättningarna för det.

Det måste vara äkta, genuint och att man visar en passion för kunden och kundens behov. Kunden behöver känna trygghet, enkelhet och gemenskap. Känns det påklistrat kommer det inte att fungera alls.

Det diskuterades också att lojalitet börjar uppifrån, från högsta ledaren, ner till medarbetarna och till sist ut mot kunderna. Man behöver börja i den ordningen. Är företagskulturen trygg och visar att man bryr sig kommer det smitta av sig från medarbetarna till kunderna.

Att starta en kundklubb kan vara en väg till ökad lojalitet. Det måste däremot vara genomtänkt. Det går inte att starta en kundklubb som inte ger något extra. Det finns alldeles för många kundklubbar och man vill ju som företag hålla kvar vid ens kunder.

Några tips för kundklubben är att ha medlemspris, bonusnivåer för att lockas tillbaka, förtur till rea, speciella kundgarantier och belönar kunder som lämnar bra recensioner. Det handlar om att ge extra kärlek till sin kund.

Den extra kärleken kan komma från att man ser att du köpt en viss produkt, de hade stekpanna som exempel – och några dagar efter ditt köp mottager du ett e-postmeddelande om skötselråd för din nya stekpanna.

Det kan också vara att en återkommande kund handlar, men som vid detta tillfället köpt en ny produkt än den brukar. Då kan man uppmärksamma det och meddela att ”Vi ser att du handlat innan, men inte produkt x. Vill du ha hjälp med att veta hur du ska använda den, hör av dig!”.

Extra kärlek kan också innebära att återkommande kunder får ett handskrivet tack i sitt paket.

Margareta Boström, som var med under dagen, har skrivit boken Lojalitet på riktigt, om du vill läsa mer om just ämnet lojalitet.

Har du en fråga?

Känn dig fri, ställ en fråga här och vi svarar glatt och ärligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.